Hoe bepaal ik het niveau?

Het is belangrijk dat leerlingen worden ingedeeld op het Nieuwsbegripniveau dat bij hen past. De vijf niveaus van Nieuwsbegrip worden aangeduid met de letters AA, A, B, C en D, met AA als laagste en D als hoogste niveau.
Daarnaast is er een afgeleide van niveau AA: AA-Alfa, voor heel specifiek gebruik.
In het schema hiernaast zie je hoe leerlingen bij de start van het schooljaar kunnen worden ingedeeld. Naarmate je meer weet over de leerling, kun je ook het niveau aanpassen naar zijn behoefte.

Kijken naar je leerlingen

Wanneer je data van je leerlingen hebt verzameld, kun je op basis van deze informatie leerlingen indelen op het niveau dat bij hen past. Een uitgangspunt kunnen scores zijn uit een van de toetsen die hiernaast in het schema staan. De globale samenhang tussen de vaardigheidsscores van
de verschillende toetsen en de Nieuwsbegripniveaus vind je hiernaast.
Bedenk wel: toetsscores geven informatie over het Nieuwsbegripniveau dat het beste past bij het leesvaardigheidsniveau dat een leerling op dat moment heeft; welk niveau hij of zij waarschijnlijk goed aan zou kunnen. Dat betekent niet dat je de leerling ook automatisch dat niveau moet aanbieden.
Het doelgroepniveau (zie hierboven) blijft in principe de richtlijn, zeker voor leerlingen die lager scoren. Op
basis van de toetsscores weet je welke leerlingen meer instructie of begeleiding nodig zullen hebben bij
het werken op het groepsniveau, en welke leerlingen meer zelfstandigheid aankunnen.

Niveaudifferentiatie

Elke leraar binnen Nieuwsbegrip heeft toegang tot de materialen van alle niveaus. Het
lesonderwerp en de opzet van de les zijn in de meeste lessen voor alle niveaus gelijk. Dat maakt
niveaudifferentiatie en het gebruik van meerdere niveaus in een groep relatief eenvoudig.
Nieuwsbegrip biedt leesteksten en opdrachten op verschillende niveaus rond hetzelfde onderwerp. Ook staan in de lessen van de verschillende niveaus vaak dezelfde overige opdrachten en dezelfde tekstsoorten centraal. Dit maakt het mogelijk om binnen een klas of andere groepssamenstelling te werken met meerdere lesniveaus tegelijk, waarbij elke leerling leest op het niveau dat past bij zijn/haar ontwikkeling.
Hiernaast zie je een voorbeeld voor het toepassen van twee verschillende niveaugroepen. Lees meer hierover in de algemene handleiding, die je kunt downloaden bij Handleidingen / Basismateriaal.
