Nieuwsbegrip trainingen

Goed kunnen begrijpend lezen is een belangrijk ingrediënt voor schoolsucces. Daarom is onze missie om kinderen zo goed mogelijk te leren begrijpend lezen. Met Nieuwsbegrip heb je rijk materiaal in handen, maar de voornaamste factor voor leessucces is nog altijd de leraar. Hoe zet je schoolbreed uitstekend begrijpend leesonderwijs neer? Hoe geef je minder goede lezers de juiste begeleiding? Onze ervaren trainers helpen je graag op weg.

Nieuwsbegrip Masterclasses op school

Kies uit tien verschillende Masterclasses voor op school. Je kunt een serie Masterclasses afnemen, of beginnen met één. Wij adviseren je graag over een passend aanbod. Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl.  

Alle Masterclasses zijn aangepast naar Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl. 

Begrijpend lezen verbeteren? Kies uit onze Masterclasses!

Startmodule: Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl

In deze startmodule maak je kennis met Nieuwsbegrip en leer je hoe een goede begrijpend leesles eruit ziet. Het doel van de bijeenkomst is de volle breedte van het programma leren kennen en weten hoe je je leerlingen de tekst actief kunt laten lezen. Deze bijeenkomst is bedoeld voor scholen die nog geen of weinig ervaring hebben met het geven van Nieuwsbegriplessen en voor teams die het werken met 'Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl' willen implementeren. 

Inhoudsgerichte benadering
Na het volgen van de startmodule weet je welke niveaus passend zijn voor je leerlingen en hoe de nieuwe inhoudsgerichte benadering van Nieuwsbegrip eruit ziet. Ook leer je voor welke leerlingen de strategie-aanpak extra belangrijk is, en welke leerlingen zelf aan de slag kunnen met de sleutelvragen. We behandelen welke onderdelen van Nieuwsbegrip je moet aanbieden om aan de kerndoelen te voldoen en bespreken de laatste innovaties en doorontwikkeling. 

Actief lezen
Na afloop weten alle leraren hoe ze op een effectieve manier met Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl kunnen werken, zodat alle leerlingen actief gaan lezen.

Duur
De startmodule is een bijeenkomst van 3 uur.

Interesse? Mail naar nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl

 

Omgaan met verschillen in de groep

Hoe kan ik de begrijpend leesresultaten van mijn leerlingen verbeteren? Een belangrijk aspect om eens op in te zoomen, is het differentiëren in de klas en de verdeling van de niveaus over je leerlingen. 

Het juiste niveau voor iedere leerling
Nieuwsbegrip biedt de unieke mogelijkheid om met de hele groep tegelijkertijd met hetzelfde actuele onderwerp bezig te zijn, terwijl de leerlingen toch allen op hun eigen niveau werken. Tijdens deze module leer je hoe je op basis van toetsresultaten het juiste niveau aan een leerling toewijst. Ook gaan we in op het werken met niveaugroepen en wat dit betekent voor je instructie. Je leert daarnaast werken met de sleutelvragen en hulpvragen. Het resultaat: álle leerlingen - ook de betere lezers - krijgen een niveau aangereikt dat bij hen past en hen uitdaagt.

Na afloop van deze Masterclass...
...weten alle leraren hoe ze alle leerlingen actief kunnen laten lezen, gebruikmakend van de differentiatiemogelijkheden binnen Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl. 

Interesse? Mail naar nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl

De leraar als rolmodel; hoe model ik begrijpend lezen voor mijn leerlingen

Het hardop-denkend-voordoen van hoe je al 'leesexpert' een tekst aanpakt noemen we modelen. Modelen is een heel belangrijk onderdeel van de succesvolle begrijpend leesles. Maar hoe model je op de juiste manier en op welk moment in je les? Dat leer je tijdens de Masterclass 'De leerkracht als rolmodel'. 

Goed modelen is essentieel 
Een goede instructie is doorslaggevend voor de effectiviteit van je les. Het modelen van bijvoorbeeld leesstrategieën draagt bij aan een beter tekstbegrip van leerlingen. In Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl zijn er 'hulpvragen' die je kunt inzetten om een dieper tekstbegrip te bereiken bij je leerlingen. Ook hierbij is het hardop-denkend-voordoen belangrijk. Goed kunnen modelen is dus essentieel. 

Na het volgen van deze Masterclass...
... weten de leraren hoe ze het modelen effectief kunnen inzetten als instructiemiddel bij de lessen van Nieuwsbegrip en hoe ze 'expertleerlingen' kunnen laten modelen.

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl.  

Coöperatieve werkvormen bij begrijpend lezen

Samenwerken en interactie tussen leerlingen bevordert hun leesbegrip. Maar, 'Hoe stel ik groepjes leerlingen samen?' en 'Hoe verdeel ik rollen tussen de leerlingen?'. In deze Masterclass komen deze en andere vragen over werkvormen en begrijpend lezen aan de orde. Ook gaan we in op de rol van de leraar bij samenwerkend leren en de evaluatie van het samenwerken.

Na het volgen van deze Masterclass...
...weten leraren hoe ze bij de begrijpend leeslessen gebruik kunnen maken van samenwerkingsvormen en hoe ze de leerlingen met behulp van rollen actief kunnen laten lezen.

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl.

Nieuwsbegrip en woordenschat aanbieden

Het uitbreiden van de woordenschat is heel belangrijk voor het schoolsucces van je leerlingen. Met Nieuwsbegrip werken leerlingen daar intensief aan. Je leerlingen oefenen de woorden op verschillende manieren, zodat ze echt beklijven. Maar hoe kun je de woordenschatles van Nieuwsbegrip zo goed mogelijk benutten? 

Woordenschatonderwijs
Wanneer je als team een verdiepingsslag wilt maken met het woordenschatonderwijs, dan is deze Masterclass bij uitstek geschikt. Vragen als 'Hoe volg ik de resultaten van de leerlingen en hoe pas ik mijn les hierop aan?', 'Hoe combineer ik leesbegrip en woordenschat?' en 'Hoe toets ik de aangeboden woorden en hoe vaak?' komen aan de orde. 

Na het volgen van deze Masterclass...
...weten leraren hoe ze optimaal kunnen profiteren van het woordenschatdeel van Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl. Ze weten hoe ze kunnen meten welke woorden nog onbekend zijn en hoe ze het semantiseren en consolideren kunnen inzetten bij de online lessen.

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl.

 

Tijdens het lezen van teksten komen leerlingen moeilijke woorden tegen. Deze moeilijke woorden moeten uw leerlingen zich eigen zien te maken. In deze module krijgt u kort uitgelegd hoe de theorie van woordenschatverwerving in elkaar zit. Daarnaast gaan we in op de volgende vragen: ‘Hoe werkt de woordhulp op het stappenplan lezen van Nieuwsbegrip?’ en ‘Hoe kan ik de woordenschatoefeningen van Nieuwsbegrip Zilver inzetten in mijn woordenschatonderwijs?’.

Transfer van de Nieuwsbegrip-aanpak naar andere vakken

De manier waarop je met Nieuwsbegrip de begrijpend leesvaardigheden van leerlingen verbetert, kun je ook toepassen bij andere vakken. Hierdoor zullen je leerlingen de teksten van andere vakken beter begrijpen. Daarnaast bespreken we in deze Masterclass hoe je bij andere vakken kunt modelen en de leesaanpak effectief inzet. Dit alles zorgt voor een concrete, vakoverstijgende aanpak van taal en voor een uitwerking van het taalbeleid.

Na het volgen van deze Masterclass...
...zijn leraren in staat de aanpak van Nieuwsbegrip in te zetten bij teksten van andere vakken en weet waar hij/zij rekening mee moet houden bij het kiezen van teksten. Daarnaast weten de leraren welke sleutelschema’s kunnen worden gebruikt bij andere vakken en wat de meerwaarde hiervan is.

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl

Nieuwsbegrip Schrijven

Nieuwsbegrip biedt om de week ook lessen voor schrijven. In deze module krijgt u handvatten om uw schrijfonderwijs vorm te geven en daarmee te werken aan de kerndoelen voor schrijven (stellen). We gaan in op de rol van modelen bij de schrijflessen en u leert hoe u feedback kunt geven op een schrijfopdracht. Het is ook mogelijk om een uitgebreide training van vier Masterclasses Schrijven met Nieuwsbegrip te volgen.

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl

Nieuwsbegrip en Teach Like a Champion 2.0

U werkt met Nieuwsbegrip én met de technieken uit Teach Like a Champion 2.0. Hoe kun je de Teachtechnieken toepassen in je begrijpend leesles en welke technieken passen bij de verschillende lesfases van Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl?

'Begin aan het einde'
In deze Masterclass krijg je Teachtechnieken aangereikt die direct aansluiten bij de belangrijkste principes van Nieuwsbegrip: actief lezen en modelen en een goede voorbereiding van de Nieuwsbegriples. Er staan drie Teachtechnieken centraal: 'Begin aan het einde', 'Dubbele planning' en 'Stap voor stap', maar ook enkele andere technieken passeren kort de revue. 

De Masterclass bestaat globaal uit drie delen:
1. De belangrijkste didactische principes van Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl
2. De kern van Teach Like a Champion en een kort overzicht van de meest gangbare technieken
3. De koppeling tussen Nieuwsbegrip en Teachtechnieken.

Na het volgen van deze Masterclass...
...weet je welke Teachtechnieken het best ingezet kunnen worden bij de lessen van Nieuwsbegrip Nieuwe Stijl.

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl

 

 

 

Speciaal voor scholen die werken met Nieuwsbegrip én Teach Like a Champion is er de nieuwe Masterclass 'Nieuwsbegrip en Teach Like a Champion'. Nieuwsbegripgebruikers die het Teach-boek hebben gelezen, kiezen wellicht vooral voor de meest bekende technieken, zoals 'Weet niet geldt niet', 'Vlork', enzovoort.

In deze Masterclass krijgen de leerkrachten Teachtechnieken aangereikt die direct aansluiten bij de belangrijkste principes van Nieuwsbegrip: actief lezen, modelen en een goede voorbereiding van de Nieuwsbegriples. Er staan drie Teachtechnieken centraal: 'Begin aan het einde', 'Dubbele planning' en 'Stap voor stap'. Andere Teachtechnieken zijn verwerkt in de opbouw van de Masterclass en worden gedemonstreerd door de trainer.
De Masterclass bestaat globaal uit drie delen:
1. Introductie en herhaling van de belangrijkste principes van Nieuwsbegrip
2. De kern van Teach Like a Champion en een kort overzicht van de meest gangbare technieken
3. De koppeling tussen Nieuwsbegrip en Teachtechnieken

 

Debatteren als werkvorm
Debatteren stimuleert leerlingen dieper na te denken. De onderwerpen van Nieuwsbegrip lenen zich hier uitstekend voor. Door de speelse, toegankelijke en actieve werkvorm verwerven leerlingen een grotere woordenschat en leren ze hun standpunt met zelfvertrouwen te verwoorden en nauwkeurig te luisteren. Daarom is er samen met het Nederlands Debat Instituut een praktische Masterclass ontwikkeld waarin deze vaardigheden worden geoefend. 

Tutorial
De Masterclass wordt verzorgd door een medewerker van het Nederlands Debat Instituut. Via Youtube is de tutorial ‘In zeven stappen debatteren met groep 7 of 8’ te zien met beelden van Conny Ettema en leerlingen van het Mozaïek. 

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl

Motiverende leeslessen met Nieuwsbegrip

Hoe creëer je bij leerlingen eigenaarschap over hun leesontwikkeling? Wat kun je doen in je lessen om leerlingen te boeien en te activeren om te lezen? Deze Masterclass biedt werkvormen om meer motivatie en betrokkenheid bij de leerlingen te ontwikkelen en ze actief met de inhoud van de tekst aan de slag te laten gaan. Theoretische achtergronden uit de motivatietheorie zorgen daarbij voor diepgang.

Interesse? Neem contact op via nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl

Masterclasstraject Begrijpend lezen

Het Masterclasstraject bestaat uit: een voorgesprek, vier masterclasses, twee keer vijf klassenconsultaties en een evaluatiegesprek.
Een traject op maat is ook mogelijk (aantal RU wijkt af van een volledig Masterclasstraject), net als het apart inkopen van klassenconsultaties.


Registerlaar Masterclasses

  Registeruren (Registerleraar)
Instapmodule 3 RU
Vervolgmodules los 3 RU per module
Masterclasstraject 17 RU

Contact
Wilt u meer weten over de Nieuwsbegrip Masterclasses of bijeenkomsten begrijpend luisteren op uw school?
Neem dan contact op via: 
e-mail: nieuwsbegriptrainingen@cedgroep.nl
telefoon: 0104071599

Veelgestelde vragen over Masterclasses

Hoe lang duurt een losse Masterclass?

Een Masterclass-bijeenkomst duurt 3 uur.

Hoeveel personen mogen deelnemen aan een Masterclass?

Bij een Masterclass is er plek voor ongeveer twintig personen. Onze ervaring is, dat er bij deze groepsgrootte voldoende mogelijkheden zijn voor interactie.

Is er ook een Masterclass voor Nieuwsrekenen?

Jazeker! Bij Nieuwsrekenen bieden we een Instapmodule. De ervaren rekenadviseurs van de CED-Groep laten u tijdens de instapmodule Nieuwsrekenen kennis maken met de vaste didactiek van Nieuwsrekenen en laten u zien hoe u profiteert van het rijke materiaal.

Instapmodule Nieuwsrekenen
De instapmodule Nieuwsrekenen is een bijeenkomst van 2,5 uur bij u op school. Hierin gaan we onder andere in op de kernelementen van de didactiek en de vaste stappen die u hierbij kunt nemen. Tijdens de bijeenkomst gaat u oefenen met deze stappen. Ook is er aandacht voor de relaties van Nieuwsrekenen met de CITO-domeinen, de leerlijnen, de referentieniveaus en het onlangs verschenen protocol ERWD. Kortom: met de instapmodule haalt u het beste uit Nieuwsrekenen!

Locatie
Deze bijeenkomst vindt plaats op uw school.

Tijd
De bijeenkomst duurt 2,5 uur.

Meer weten?
Neem contact op met Yvet van Noordt (y.vannoordt@cedgroep.nl, 06-12432365).

Onze leerkrachten volgen Masterclasses Nieuwsbegrip. Welke mogelijkheden zijn er voor de onderbouw (groep 1 t/m 3)?

Veel scholen organiseren Masterclasses begrijpend lezen met Nieuwsbegrip voor de leraren van groep 4 t/m 8. Maar wat bied je aan de leerkrachten in de onderbouw zodat er een doorgaande lijn van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen ontstaat? Onze adviseurs geven graag bijeenkomsten over begrijpend luisteren, een belangrijke voorwaarde voor begrijpend lezen! Bekijk onderstaande modules, waaruit u uw eigen keuze kunt maken. 

Module 1: Begrijpend luisteren, de basis
In deze bijeenkomst komt de relatie tussen begrijpend lezen en luisteren aan de orde. In de onderbouw wordt de basis gelegd voor begrijpend lezen door kinderen vertrouwd te maken met verschillende soorten teksten. Het middel hiervoor is interactief voorlezen. Een aantal van de strategieën die later bij Nieuwsbegrip worden gebruikt, kunt u ook al inzetten in de onderbouw. Naast de strategie voorspellen is er in deze bijeenkomst aandacht voor de leerkrachtvaardigheid modelen, het hardop denken voordoen. Modelen draagt bij aan een beter tekstbegrip van leerlingen. Ook is er aandacht voor een goede luisterhouding. Naast theorie wordt er geoefend met prentenboeken.

Module 2: Begrijpend luisteren; verhaalstructuur en samenvatten
In deze bijeenkomst krijgt u praktische handvatten om begrijpend luisteren vorm te geven in uw groep. U maakt kennis met een voorleescyclus, waarbij verschillende strategieën worden ingezet. Concreet gaat u aan de slag met de strategie samenvatten, dit helpt kinderen om inzicht te krijgen in verhaalstructuren.

Ook oefent u met de leerkrachtvaardigheid modelen, het hardop denkend voordoen. Verder komen enkele verwerkingsvormen aan bod, zoals een vertelkastje of vertelschort, waarbij u praktisch aan de slag gaat.

Module 3: Begrijpend luisteren en differentiëren, omgaan met verschillen
Hoe kunt u begrijpend luisteren aanpassen aan de verschillende niveaus in uw klas?

Een middel hiervoor is vragen stellen die afgestemd zijn op het taalontwikkelingsniveau van een kind. Daar gaat het over in deze bijeenkomst: welke vraag voor welk kind? Ook oefent u met de leerkrachtvaardigheid modelen, het hardop denkend voordoen. Daarnaast komen nog andere differentiatiemogelijkheden aan de orde zoals pretaching, en verdieping.

Module 4: Begrijpend luisteren woordenschat
Lezen of luisteren naar teksten of verhalen is een prima middel om woorden te leren. Woorden worden het beste geleerd in een betekenisvolle context. In prentenboeken is die context volop aanwezig. In deze bijeenkomst leert u hoe dat in zijn werk gaat: woorden selecteren en uitleggen volgens de methodiek van Marianne Verhallen: met woorden in de weer. U gaat actief aan de slag met een prentenboek van uw keuze. Ook oefent u met de leerkrachtvaardigheid modelen, het hardop denkend voordoen.

Doelgroep: leerkrachten en pedagogisch medewerkers die werken met peuters, leerlingen uit groep 1, 2 of 3.

probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis