Nieuwsbegrip Next: het volgende hoofdstuk in leesonderwijs

Vanaf schooljaar 2025-2026 lanceren we een nieuwe versie van Nieuwsbegrip: Nieuwsbegrip Next. Wat verandert er allemaal? Wat heeft dat voor voordelen voor de gebruikers? En blijft er ook nog iets oud en vertrouwd? Auteur en programmaleider Marianne Molendijk neemt je mee in alle vernieuwingen.

Afbeelding
Nieuwsbegrip - liggend

Gebruiksvriendelijk platform 

‘We hebben goed geluisterd naar onze gebruikers,’ vertelt Marianne. ‘We constateerden dat het systeem dat we gebruiken toe is aan vernieuwing en stappen over naar een heel nieuw platform. Leerkrachten zullen merken dat het heel gebruiksvriendelijk is. Het werkt intuïtiever, makkelijker, sneller. In het platform zit een handige tool die je stapsgewijs helpt met het voorbereiden van de lessen. Ook is er voor de lessen veel meer ondersteuning mogelijk via het digibord. Zowel het voorbereiden als het geven van de lessen wordt hierdoor makkelijker. Tips krijgen leerkrachten op maat, dankzij een digitale intake aan het begin. Een beginnende leerkracht heeft een andere informatiebehoefte dan iemand die al jaren leesonderwijs geeft. Ik vind deze gedifferentieerde aanpak een mooie aanvulling. We willen leerkrachten graag goed ondersteunen en met dit platform kunnen we dat beter doen. Printen gaat bijvoorbeeld ook veel eenvoudiger.’   

‘Zowel het voorbereiden als het geven van de lessen wordt makkelijker.’

 

Thematisch werken

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen beter leren lezen als zij zich meer verdiepen in een onderwerp. De nieuwe conceptkerndoelen vragen ook om een meer thematische aanpak. Hoe gaat dit eruitzien in Nieuwsbegrip Next? ‘Scholen ontvangen nog steeds wekelijks nieuwe lessen, maar het onderscheid tussen de basisles en de andere tekstsoortles verdwijnt. Leerlingen werken straks gedurende twee weken in vier leeslessen aan een nieuwsthema. Ze lezen meerdere teksten, leggen verbanden en verwerken de opgedane kennis in een betekenisvolle eindopdracht. Ook de woordenschatlessen en de lessen voortgezet technisch lezen blijven. Willen scholen nog langer en breder werken aan een thema? Dat kan ook. Nieuwsthema’s zijn te koppelen aan een kennisthema van vijf weken, waarin leerlingen steeds meer verbanden zien en hun begrip naar een hoger niveau tillen. Hiervoor beginnen we nu met bouwen aan een collectie van kennisthema's. Dit zijn thema's die voor alle scholen relevant zijn en die aanhaken bij wereldoriëntatie en de kerndoelen. Rond de vakanties bouwen we in Nieuwsbegrip Next flexweken in, zodat leerkrachten kunnen uitlopen in hun programma. In die weken is er geen nieuwsthema, maar staan er toetsen klaar en bijvoorbeeld instructielessen voor schrijven, die ze naar keuze kunnen inzetten. Dit geeft lucht in overladen programma's.’ 

‘Rond de vakanties zijn er flexweken. Deze geven lucht in de overladen programma's van leerkrachten.’

 

Meer samenhang: een voorbeeld


Eén van de eisen uit de nieuwe conceptkerndoelen is meer samenhang in de activiteiten. ‘Daar voorzien we in doordat leerlingen een nieuwsthema kunnen afronden met een eindopdracht. Alles komt daarin samen. Het is voor leerlingen heel motiverend om te kunnen ervaren: ik weet iets en daar kan ik iets mee. Ik geef een voorbeeld over een nieuwsthema dat over dinosaurussen gaat. Als eindopdracht maken de leerlingen een themaposter, die ze aan elkaar presenteren. Hoe weten we hoe dino’s hebben geleefd? Deze vraag staat centraal in de eindopdracht, die als een rode draad door de leeslessen loopt. In de eerste leesles lezen ze een tekst over dinosaurussen in het nieuws, waarna de leerlingen een sleutelschema maken en een video bekijken. In de tweede les gaan zij actief lezen met een andere tekstsoort: een interview met een paleontoloog. Ze vullen hun schema uit de eerste les aan. In de derde leesles lezen ze een vervolgtekst waaruit ze opnieuw informatie moeten halen. In de vierde les lezen zij een fictiefragment over kinderen die onderzoek doen naar dino's. De leerlingen gaan factchecken: welke informatie uit het verhaal komt overeen met de werkelijkheid? In dit voorbeeld is de eindopdracht een poster, maar het kan van alles zijn. Verder geven we tips van de Jeugdbieb. Het is mooi als een leerkracht een aangeraden boek twee weken in de klas laat lezen of voorleest.’ 

 

Oud en vertrouwd


Wat herkennen gebruikers straks nog van het vertrouwde Nieuwsbegrip in Nieuwsbegrip Next? Marianne: ‘We blijven natuurlijk werken met actuele onderwerpen. Ook de didactische aanpak is ongewijzigd. Leerlingen blijven actief lezen en samenwerken in de lessen. Dit werkt allemaal. Dat weten we. Praten over de tekst is het allerbelangrijkste. Dus dat behouden we. Ook scripts om de leerkracht te helpen bij het modelen van een tekst blijven we aanbieden. Verder blijven we video's aanbieden, omdat begrijpend luisteren en lezen nauw samenhangen. Ook de woordenschatlessen en de lessen voortgezet technisch lezen nemen we mee.’ De voordelen voor leerkrachten zijn duidelijk. Het voorbereiden van lessen wordt makkelijker en efficiënter, waardoor er meer tijd overblijft voor lesgeven. Maar ook leerlingen gaan wat merken van Nieuwsbegrip Next. ‘Zij gaan enthousiast worden van de mooie nieuwe vormgeving,’ besluit Marianne. ‘Ook kunnen we andersoortige opdrachten maken, waardoor het werken met Nieuwsbegrip afwisselender wordt. Lezen wordt nog actiever en uitdagender. Team Nieuwsbegrip zal trouwens ook even moeten wennen aan Nieuwsbegrip Next, want we gaan ontwikkelen op donderdag en vrijdag in plaats van op maandag. De lessen komen dus eerder beschikbaar, waardoor leerkrachten zich beter kunnen voorbereiden. Dit is een grote wens, weten we.’ 

 

Meer zien van Nieuwsbegrip Next?

De komende maanden onthullen we stapsgewijs het nieuwe platform. Hou onze nieuwsbrief en sociale kanalen in de gaten!