Nota Bene 8: het succesvol inzetten van peer feedback

Schrijven, herlezen en herschrijven zijn belangrijk in het schrijfproces. Bij schrijfopdrachten op school kun je gebruik maken van feedback door klasgenoten. Dit noemen we 'peer feedback' en daarover gaat Nota Bene nummer 8.

Bij peer feedback geven leerlingen elkaar gedetailleerd commentaar over elkaars werk op basis van een aantal beoordelingscriteria. Zowel het geven als het ontvangen van feedback is erg leerzaam. Zo denken de leerlingen door elkaar feedback te geven actief na over de criteria waaraan hun tekst moet  voldoen. Daarnaast leren leerlingen kritischer te oordelen over hun eigen werk. Het geven en ontvangen van feedback draagt dus sterk bij aan het schrijfproces. Toch is het, zeker in de basisschool, lastig om peer feedback succesvol toe te passen in de les. In deze Nota Bene geven we daarom handvatten om peer feedback zo effectief mogelijk in te zetten. 
Download Nota Bene 8: Samenwerken bij schrijfopdrachten: het succesvol inzetten van peer feedback

Naar overzicht Nota Bene's

probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis