VLOG | Zo help je jonge lezers

Ernst Keijsers vertelt over een onderzoek waarin werd bekeken hoe jonge lezers verhalende en informatieve teksten verwerken en welke strategieën zij daarbij inzetten. Wat kunnen we met deze inzichten in de praktijk?

Ernst Keijsers is lid van het Kenniscentrum Begrijpend Lezen (KBL), een initiatief van de CED-Groep, Sardes, Universiteit Leiden, en Universiteit Utrecht. Het KBL brengt het ieder jaar een praktische publicatie uit: Voor U Gelezen (VUG). Ernst Keijsers begeleidt veel Nieuwsbegripscholen en selecteert met regelmaat een interessant artikel uit een VUG en licht het mondeling toe in een vlog. Deze keer heeft hij gekozen voor een artikel van Astrid Kraal e.a. (2018) dat in een VUG uitgewerkt is door collega’s van Sardes.
Het artikel betreft een hardopdenkonderzoek waarin onderzocht werd hoe jonge lezers verhalende en informatieve teksten verwerken en welke strategieën zij daarbij inzetten. De tekstsoort bleek van invloed te zijn op de wijze van verwerken en er bleken twee typen lezers te zijn. Ernst legt het uit. Daarnaast gaat hij in op een praktische publicatie van Astrid Kraal (2020) waarin dieper ingegaan wordt op het concept ‘begrijpend lezen’ en waarin het hardopdenkonderzoek ook is opgenomen. 
Naar Voor U Gelezen 2019
Naar praktische publicatie Astrid Kraal

probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis