Kun je leerlingen trainen om verbanden te leggen in teksten?

Sommige onderzoeken verdienen het om nog eens onder de loep genomen te worden. Dit keer vertellen we over de resultaten van onderzoek van Amy Elleman naar het effect van training in verbanden leggen.

Ernst Keijsers is namens de CED-Groep lid van het Kenniscentrum Begrijpend Lezen en begeleidt als leesexpert veel Nieuwsbegripscholen. Hij vertelt over een interessant onderzoek uit 2017: een meta-analyse naar het effect van trainingen in verbanden leggen en de invloed daarvan op het letterlijke en inferentiële tekstbegrip van goede en minder bekwame lezers. 

Over het Kenniscentrum Begrijpend Lezen
Het Kenniscentrum Begrijpend Lezen (KBL) is een initiatief van de CED-Groep, Sardes, het Brain & Education Lab van Universiteit Leiden, en Universiteit Utrecht. Het KBL wil een brug slaan tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Hiervoor organiseert het onder andere jaarlijks een leesconferentie en brengt het ieder jaar een praktische publicatie uit: Voor U Gelezen (VUG). Adviseurs en onderzoekers die betrokken zijn bij het Kenniscentrum Begrijpend Lezen, selecteren internationale wetenschappelijke artikelen, vatten ze samen en lichten ze toe voor de onderwijspraktijk.

VUG
Het onderzoek van Elleman is besproken in de VUG 2018.

Hulp nodig?
Onze ervaren adviseurs helpen scholen bij alle aspecten van begrijpend lezen, ook als het gaat om didactische vaardigheden of het schoolbreed neerzetten van goed leesonderwijs. Wil je meer weten? Maak via het contactformulier een belafspraak met een van onze begrijpend leesadviseurs. We vertellen graag over onze aanpak! Of kijk op de pagina over onze trainingen, de Nieuwsbegrip Masterclasses.

probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis