Oproep: Wie werkt er mee aan onderzoek leesmotivatie?

Hoe zorgen we bij leerlingen voor voldoende leesmotivatie? Doe mee met onze onderzoeksaanvraag bij de Nationale Wetenschapsagenda

Leerlingen hebben niet altijd zin om te lezen. Sommige leerlingen ontwikkelen zelfs een uitgesproken weerstand tegen lezen. Toch kunnen ze niet om lezen heen: om succesvol te zijn op school, moet je voldoende leesvaardig zijn en om vaardig te zijn moet je oefenen met lezen. Maar daarvoor moet je ook gemotiveerd zijn om te lezen: gemotiveerde leerlingen lezen vaker en zorgvuldiger, trainen daardoor hun leesvaardigheid, krijgen zo doende meer zelfvertrouwen en raken daardoor weer meer gemotiveerd. Hoe motiveer je leerlingen tot lezen en breng je zo'n positieve ontwikkeling op gang?

Gelukkig is uit onderzoek al aardig wat bekend over principes die werken als we leerlingen willen motiveren om te lezen (zie bijvoorbeeld dit artikel). In een nieuw onderzoek, dat we samen met basisscholen en de Erasmus Universiteit Rotterdam gaan aanvragen bij de Nationale Wetenschapsagenda, willen we testen hoe die principes het beste in de praktijk kunnen worden gebracht. We zoeken scholen die met ons willen meedenken en waar we gezamenlijk ontwikkelde nieuwe interventies in de praktijk kunnen testen. Het doel van het project is wetenschappelijk onderbouwde en beproefde aanpakken te ontwikkelen die scholen meteen in hun praktijk kunnen toepassen.

Contact
Bent u geïnteresseerd in deelname aan deze gezamenlijke aanvraag, neem dan voor 31 mei 2019 contact op met Paul de Maat via p.demaat@cedgroep.nl. U krijgt dan verdere informatie en we kunnen afspraken maken. Overigens kan uw inzet in het project gefinancierd worden.

Update: lees de extra informatie over het onderzoek (pdf)

probeer nu:
2 maanden gratis!
Probeer 2 maanden gratis